13 augustus 2018
Theaterfestival Boulevard 2018: een gedurfde en zinderende editie. Er werden grenzen opgezocht en perspectieven ter discussie gesteld. Boulevard nam risico’s in de programmering met veel premières en uitgesproken theater. Ook fysiek werd er veel gevraagd van de performers en het publiek. Dit werd nog versterkt door het feit dat weerrecords gebroken werden. In elf dagen Boulevard was sprake van tropische hitte én windstoten, waardoor enkele voorstellingen moesten worden afgelast.
De afgelopen elf dagen gaat de boeken in als een geslaagde editie, met indrukwekkende voorstellingen en bezoekers uit alle windrichtingen. Net als in 2017 verkocht het festival 55.000 kaarten en werden 140.000 bezoekers ontvangen.
Er verschenen veel verhalen over het festival en individuele voorstellingen in de pers. Trouw: ’Het lijdt geen twijfel: het Bossche Theaterfestival Boulevard ontwikkelt zich tot het meest prikkelende, veelzijdige en gezellige theaterfestival van Nederland. Nu was het festival altijd al gezellig, maar de afgelopen jaren is het festival verder uitgegroeid, zowel in de diepte als in de breedte.’ NRC kopte: ’Uitdagende kunst op breed theaterfestival Boulevard’.
Boulevard toonde dit jaar 130 verschillende voorstellingen, concerten, installaties en performances. Het motto van dit jaar What you see is what you guess, nodigde uit verder te kijken dan de eerste indruk. Vele podiumkunstenaars reflecteerden op dit thema en het was voelbaar in elke vezel van het festival. Het festival legde bloot hoe perspectief de sleutel is bij aanname en oordeel. De Volkskrant: ’Als een duizenddingendoekje veegt het thema identiteit interessante choreografieën bijeen’ en ’Boulevard trekt een lange neus naar plot, logica en orde. Zelfs de bitterballen zijn niet wat ze lijken’.
Volgend jaar strijkt het festival weer neer in ’s-Hertogenbosch, van 1 - 11 augustus 2019.
--- ADDENDUM: het programma / in de pers / ontmoeting en verbinding ---
Het programma
Boulevard presenteerde voorstellingen in zalen, tentjes en op locaties over grote thema’s: oorlog, geweld, liefde en identiteit. Er waren (Nederlandse) premières van onder meer Miet Warlop, Koen Augustijnen & Rosalba Torres Guerrero, Davy Pieters, Schippers&VanGucht, waaronder de coproducties met Johan Simons en Milo Rau. Daarnaast was er werk uit de theatercanon te zien van Boukje Schweigman en Jetse Batelaan.
Tientallen producties kwamen uit het buitenland. Zoals de grootse voorstelling Orchids van Compagnia Pippo Delbono uit Italië en de zinderende Liz Aggiss en het geprezen Juliet & Romeo van Lost Dog/Ben Duke uit het Verenigd Koninkrijk. Mikado Remix van Louis Vanhaverbeke uit België werd geroemd door het Brabants Dagblad en concludeerde: ‘weg met de hekken rond de geest, leve de verbeelding.’
Ook het straattheater kwam grotendeels van buiten Nederland, waaronder de 15 imponerende dansers van Grupo Impacto uit Brazilië.
Het festival is er fier op dat het internationale programma Performing Gender: Dance makes differences, in ‘s-Hertogenbosch haar tenten op sloeg. Vijf choreografen volgden een intensief programma van workshops, reflectie en ontmoeting, samengesteld door Theaterfestival Boulevard en DansBrabant.
Tegelijkertijd ontving het festival theaterprofessionals vanuit de hele wereld voor een intensieve kennismaking met Nederlandse podiumkunstenaars.
In de pers
De twee coproducties over vrouwen en oorlog, Johan Simons’ - Verboden Gebied: Vrouw in Niemandsland en Milo Rau’s | NTGent - Compassie. De geschiedenis van het machinegeweer, kregen prachtige recensies. De Volkskrant (****) schreef: ’Een even onthutsend als briljant tweeluik over vrouwen, oorlog en hoe het theater daar mee om moet gaan’. Trouw (****): ’Compassie blijkt een betekenisloos begrip en schuld een ongrijpbaar monster. De geschiedenis van het machinegeweer is confronterend, soms lelijk en ongemakkelijk theater zonder antwoorden’. Over Verboden Gebied Theaterkrant (****): ’een indrukwekkend en aangrijpend stemmenspel met telkens nieuwe, wisselende perspectieven’ en NRC (****): ’IJzingwekkende monoloog’. Beide voorstellingen maken in het najaar een tournee.
De nieuwe Block Box, drie opvallende geometrische figuren die Theun Mosk voor het festivalplein ontwikkelde, werden gezien. Deze terugkerende installatie herbergde dit jaar werk van Benjamin Verdonck, Alexandra Broeder & Willemijn Zevenhuijzen en United Cowboys. NRC schreef: ’De voorstellingen in de Block Boxes doen recht aan de impliciete belofte van de buitenkant: intrigerend werk van een hoog abstractieniveau met veel ruimte voor eigen interpretatie.’ en de Theaterkrant (****) roept op ze te bezoeken: ’Alleen al om te zien hoe de makers ieder op heel eigen wijze binnen die heldere geometrische vormenblokken een zinsbegoochelend spel spelen met je gevoel voor ruimte.’
Ook voorstellingen in het Josephkwartier, de plek waar het festival verdieping en ontmoeting organiseert, werden gezien. ’Choreografen op Theaterfestival Boulevard spelen met diversiteit en naakt zijn – een sterke keuze’, kopte de Volkskrant (****), en lichtte toe over 71Bodies1Dance van Daniel Mariblanca: ’Mooi is de abstrahering van emoties. Die maakt de expressie universeler’. Over Jija Sohn – Kyjabajo: ’Haar beelden zijn prachtig, haar minimale bewegingen to the point: beheerst en een tikkeltje sexy in hoe ze loopt, bukt of zit.’
Ontmoeting en verbinding
De stevige worteling in de eigen stad was zichtbaar door de samenwerking met diverse maatschappelijke initiatieven en groepen bewoners. Theaterfestival Boulevard werkte onder meer met More2Win, het Liliane Fonds, Bossche Sferen, Met Elkaar Bosschenaar en de Quiet Community Den Bosch.
Ontmoetingen tussen kunstenaars en publiek kregen ook vorm in (context)programma’s als de Voorleessessies met Marlies Heuer en Roeland Fernhout en Het Gesprek van de Dag met Nazmiye Oral. Bezoekers werd een kijk op werk in wording gegund in de goed bezochte ateliers.
In café de Keulse Kar vond de lustrumeditie plaats van de BLVRD TLKSHW van journalist Martijn van der Zande. Hij ontving voor het 5e jaar gasten uit politiek, media en kunst voor ongedwongen gesprekken over het festival. Onder de gasten: Frits Spits, Tim Knol en Boulevard writer in residence dichter Radna Fabias. Ook te gast: minister van cultuur Ingrid van Engelshoven, die na een dag Theaterfestival Boulevard, voorstellingsbezoek en ontmoetingen met onder meer dove bezoekers in het Gebarencafé, dansmakers uit het Europese samenwerkingsproject en diverse vrijwilligers en artiesten verzuchtte: ’Wat een prachtig festival. Daar mag ’s-Hertogenbosch trots op zijn. Volgend jaar kom ik voor een meerdaags bezoek terug’.