15 augustus 2017
Elf dagen lang bouwden we in en om ‘s-Hertogenbosch een tijdelijke gemeenschap. Samen met kunstenaars en bezoekers verkenden we tijdens de drieëndertigste editie van Theaterfestival Boulevard het thema huis, thuis en herkomst. We ontvingen in dit tijdelijke thuis oude bekenden, maar ook veel nieuwe gezichten - in alle vormen, soorten en maten. We ontmoetten ze op de planken, op het plein, in de coulissen en op de tribunes.
Hoogtepunten
Het afgelopen festival kende een aaneenschakeling van hoogtepunten – terug te vinden in de publieksfavorieten: Chasse Patate van Studio ORKA, openingsvoorstelling Imitation Of Life van Proton Theatre, Phobiarama van Dries Verhoeven en For the Time Being van Boukje Schweigman. Maar ook de kleinere projecten Woman van Himherandit, en het internationaal samenwerkingsproject Stabat Mater sprongen in het oog. Het Spaanse Compagnie Vero bracht met La Partida straattheater op locatie in de vorm van een voetbalwedstrijd met dansers, waar zowel mensen uit de buurt als festivalgangers van konden genieten.
Enkele reacties uit de pers:
“Studio ORKA is heel erg Boulevard. De voorstelling werd mede door Boulevard geproduceerd en Studio ORKA is - net als onder anderen Dries Verhoeven, Schweigman& en Wunderbaum - een gezelschap waarmee het festival een band heeft opgebouwd.” … “Een meeslepende tragikomedie waarin Studio ORKA zichzelf overtrof.” – Brabants Dagblad.
De Theaterkrant kwam op de eerste festivaldag naar onze openingsvoorstelling Imitation Of Life en schreef: “(****) Imitation of Life, de hyperrealistische openingsvoorstelling van Theaterfestival Boulevard, biedt geen antwoorden, kiest geen positie, maar toont op indrukwekkende wijze de gevolgen van gentrificatie, racisme, sociale uitbuiting en voor niemand wijkende bureaucratie die levens op de kop zet.” Trouw voegde daar nog aan toe: “Het is niet prettig of feestelijk, maar esthetisch en inhoudelijk wel de perfecte opening van Theaterfestival Boulevard in 2017, waarin je thuis voelen en het vreemde verwelkomen centrale thema's zijn.”
De Volkskrant zag bij ons onder meer de première For the Time Being van Schweigman&: “(****) Op een desolaat industrieterrein zuigen dansers hun publiek de leegte in, naar een wereld los van de hectiek van alledag. Boukje Schweigmans fysieke theater heeft een wonderlijke intensiteit en zorgvuldigheid.”
De Theaterkrant zag het drieluik Stabat Mater: “De een verbeeldt het associatief, de volgende groots en de derde bezwerend, maar de drie stukken lijken heel dicht bij de vertolkster zelf te blijven. Een groter contrast is haast niet denkbaar met de mis die vroeger in deze kerkruimten werd opgevoerd en die bedoeld was om de gelovigen zich te laten richten op het hogere, een liefde buiten en boven jezelf.” De Volkskrant noemde het “een tof project” en schreef over het werk van Yoko Higashino in dit drieluik: “ze omarmt het thema van de smart volop en ontroert met haar emotionele, veelzijdige en subliem subtiel gedanste solo.”
Ons BLVRD Theater zat bijna elke avond tot de nok toe gevuld, bij onder meer Soiree rond Drs. P en Claron Mc Fadden – Aubergine klonk er luid gejoel door de tentdoeken heen. Het Josephkwartier werd een tweede thuis met mooie ontmoetingen, beeldende kunst, installaties, performances en de nieuwe Openluchtgesprekken, waar een maker en een professional in gesprek gingen. Zo spraken we o.a. met een digitaal rechercheur en een deskundige op het gebied van invasieve exoten. Bij Tafelen Met Makers ontmoetten we de makers op een nog intiemere manier. Ook liefde voor kunst kan door de maag gaan.
Internationaal
Editie 2017 toonde de groeiende internationale ambitie van Boulevard. We programmeerden werk uit diverse windrichtingen en ontvingen professionals uit 15 verschillende landen. Via hen bezagen we ons festival met nieuwe ogen. Naast de hoge kwaliteit en diversiteit van ons aanbod, loofden zij de aangename schaal waarop stad en festival zich tot elkaar verhouden. Het meest onder de indruk bleken zij van ons publiek; van hun gretigheid en enthousiasme.
Het jaar rond blijven we grenzeloos contacten leggen en onderhouden. Vlak voor de start van het festival hoorden we dat we na het EFFE label, een EFFE Laureaat ontvangen hebben. Met 26 geselecteerde Europese festivals (uit 715) dingen we mee naar de Europese festivalprijs, die 18 september in Brussel wordt uitgereikt. Daarnaast kondigden we onze tweejarige samenwerking aan in het Europese project Performing Gender, met collega’s uit 5 landen.
De cijfers
De drieëndertigste editie bracht 120 voorstellingen, uit maar liefst 18 landen, met 33 producties van 5 continenten. We presenteerden 32 (Nederlandse) premières.
We telden dit jaar 55.000 verkochte kaarten en 135.000 bezoekers voor straattheater, muziek en overige gratis programmaonderdelen, net als in 2016. Cijfers waar we trots op zijn in het licht van de lastige periode van ons festival dit jaar - middenin de schoolvakantie van onze regio - en het wisselvallige weer.
Het publiek
De diverse programmering van deze editie zorgde ervoor dat we voor veel mensen aantrekkelijk aanbod hadden. Ons publiek was dit jaar breder dan ooit. We ontvingen alle leeftijden: van groepen kinderen van BSO’s tot ouder publiek met 33 edities Boulevard in de benen, mensen met verschillende financiële mogelijkheden, met veel en weinig theaterkennis.
Wat glashelder is: ons publiek is gulzig – naar kunst, cultuur, ontmoeting, eten en drinken – en het staat open. Open voor de beste kunst in zijn vele verschijningsvormen - in het tijdelijke thuis dat Boulevard wil zijn.