Onder de noemer ‘Afzender Boulevard’ tekende de organisatie van Theaterfestival Boulevard voor zes weken live ontmoetingen in ’s-Hertogenbosch. Meer dan 40 verschillende projecten leverden een bijzondere variëteit aan voorstellingen, performances en installaties. Vanuit het thema ‘Nader de ander’ ging Boulevard meer dan ooit het gesprek aan met makers en publiek, wat leidde tot een intense dialoog mét resultaat.

 

Afzender Boulevard bracht nieuw werk als Spectrum van Schweigman&, Happyclappy van Theater Artemis, My shadow used to have a density van Francesca Lazzeri, Het Pentaccordeon van Studio ORKA en Applaus van Circus Ronaldo. De reprise van U bevindt zich hier van Studio Dries Verhoeven leek voor dit moment gemaakt, evenals de wandeling In order of disappearance van Bart van de Woestijne.

In het eigen openluchttheater op De Citadel waren er zes weken lang voorstellingen en concerten van onder meer Anoek Nuyens, De Indië Monologen, Boi Akih, Sven Ratzke, Karin Bloemen en Meral Polat.

Lijn73
Aan tien makers (Alexandra Broeder, Benjamin Verdonck, Building Conversation, Corpo Máquina, Katja Heitmann, Minou Bosua, Oscar Kocken & Patrick Nederkoorn, Shailesh Bahoran, The100Hands, Theater Artemis) werd de open vraag gesteld: “Wat zijn je dromen? Hoe zou je die nu willen delen met de stad?” En de bewoners van de stad werden op hun beurt meegenomen in een artistiek proces. De klassieke driehoek van maker, festival en publiek werd stevig opgeschud: alle betrokken partijen werden deelnemers in een zoektocht naar een gezamenlijke urgentie.

De projecten van Lijn73 gingen letterlijk de stad in; theater- en dansmakers op zoek naar de betekenis van samenzijn, nabij zijn. Het intiemste en grootste theater ontstond in de basisafspraak: Ik word gezien omdat jij kijkt. Zo kriskraste de Vlaamse theatermaker Benjamin Verdonck per fiets door de stad met de vraag zijn zelfgebouwde theatertjes te mogen tonen, reisden Oscar Kocken en Patrick Nederkoorn met hun Zomaargasten op uitnodiging langs sportclubs, jeugdcentra, vrijwilligersorganisaties en wijkverenigingen en maakte Theater Artemis een choreografie met winkelend publiek bij supermarkten door de hele gemeente.

Er was ook verstild werk, zoals de serene installatie over aanraking Washing Hands van Building Conversation en het huisje van het ‘Schapenkind’ dat Alexandra Broeder realiseerde vanuit haar ervaringen met jongeren in een GGZ instelling. Choreograaf Shailesh Bahoran tekende voor documentair dansproject Traces over de wortels van Bosschenaren Arjuna Vermeulen en Jeffrey Hoofs.

En méér
Naast de vele live ontmoetingen, werd er ook online werk gepresenteerd. Twee podcastseries zijn nog te luisteren, waaronder De Voorleessessies met Indische en Molukse verhalen onder redactie van Romy Roelofsen. Boulevard realiseerde een televisie-uitzending rond de Herdenking van 15 augustus 1945 (de capitulatie van Japan in Nederlands-Indië) met medewerking van onder meer Ellen Deckwitz en Lara Nuberg, die uitgezonden werd bij Omroep Brabant. En in het eigen hagelnieuwe online magazine BLVRD Vandaag werkten filmmakers, columnisten en fotografen aan een weergave die verder ging dan verslaglegging. Ook internationale samenwerkingen kregen een online dimensie met de workshopserie Anatomy of Togetherness en het webinar rondom innovatieve projecten dat Boulevard met het festival van Bassano del Grappa organiseerde.

Met resultaat
Dankzij de bijdrage van trouwe subsidiënten, fondsen en vrienden konden honderden artiesten en zzp’ers aan het werk om theater, dans, muziek te brengen voor een breed publiek. Het Bossche publiek bleek gelukkig ook deze zomer gulzig. Boulevard ontving ruim 15.000 bezoekers bij voorstellingen, installaties en pop-up projecten, die plaats konden vinden door de ruimte die De Bossche Zomer bood. De ruim 500 voorstellingen met kaartverkoop of aanmeldingsplicht waren grotendeels uitverkocht. Daarnaast zagen mensen pop-up theater in hun eigen buurt, in parken en op terrassen of ze bezochten het gratis concert van één mijl van Strijbos&VanRijswijk. Nog eens duizenden mensen bezochten culturele activiteiten online.

Meer info
Ook dit jaar hebben we weer een aftermovie gemaakt.
En meer (video)beelden en achtergrondverhalen zijn te vinden in ons online magazine BLVRD Vandaag. 
 

Wat zij zeiden
De pers schreef over deze bijzondere editie onder meer:

Volkskrant: “Het grote thema: afstand houden en toch verbonden blijven. Onder de naam Afzender Boulevard plopt de inventiviteit overal op.”
 
Cultuurpers: “Als het leven dan in een vervreemdende film is veranderd, waarin een alternatieve werkelijkheid vlak onder de oppervlakte van het dagelijks leven verborgen ligt, is er geen beter decor denkbaar dan Den Bosch en geen beter scenario dan dat wat is geschreven door de mensen van Festival Boulevard.”

Theaterkrant: “Dat het festival als antwoord op de vraag wat er wèl mogelijk was niet koos voor online, maar voor actief en met elkaar, is een verademing voor het lichaam van de bezoeker. Uit je huis, de stad in, mee in de optocht, de handen van de ander in de jouwe. Hoe bijzonder is dat dit jaar geworden.”

Volkskrant over Het Pentaccordeon ★★★★: "Ge moet durven durven in het leven, is hun motto. En zo heeft Studio Orka alle tegenwind door corona-uitbraken getrotseerd om jong en oud een zuchtje mee te laten toeteren.”

Trouw over Spectrum ★★★★: “Je wordt even losgeweekt uit het alledaagse leven, elk besef van tijd verdwijnt, de zintuigen zijn verscherpt afgesteld.”

Volkskrant over Your trembling mile ★★★★: “Een knap gemaakte ambient-klankwandeling met genoeg ademruimte om onze longen weer vol te zuigen. … Alsof je in een openluchtkathedraal getuige bent van hemelse zang.”