7 t/m 8 augustus 2024

VOICE NOISE

Jan Martens (GRIP) | BE

Deel deze voorstelling

Koop kaarten
‘Overbodig.’ Of nog botter: ‘Irritant lawaai’. Zo wordt de vrouwenstem al sinds de Griekse oudheid beschouwd. In VOICE NOISE krijgen enkele innovatieve, onbekende en/of vergeten vrouwenstemmen uit de afgelopen honderd jaar muziekgeschiedenis een podium. Hiermee zet de Vlaamse choreograaf Jan Martens een volgende stap in zijn streven naar het vormgeven van een alternatieve muziekcanon.
Locatie Theater aan de Parade/Casinozaal
Speelduur 90 min.
Genre Dans
Entreeprijs € 21
Prijs Vriend € 19
Toegankelijkheid geschikt voor cognitieve en/of verstandelijke beperking
Taal Anders
Bijzonderheden Luid geluid, rook

Zes dansers bewegen op het geluid van de vrouwelijke stem in allerlei gedaantes: neuriënd, sussend, krijsend, fluisterend en zingend. Gaandeweg ontdekken de dansers hun eigen stem. 

‘Jan Martens is een onwijs muzikale choreograaf. Hij bezit de kunst om een muziekstuk volledig te ontleden en iedere danser een eigen laag van de muziek te laten belichamen, waardoor het stuk tot leven komt. De dansers waar Martens meewerkt zijn fantastisch. Hij laat de kracht van de individuele dansers zien zonder het geheel van de groep uit het oog te verliezen. Je wordt als kijker volledig meegetrokken in een eigen wereld.’ - Kitty, marketing en communicatie

VOICE NOISE is geïnspireerd op het essay The Gender of Sound (1992) van Anne Carson waarin zij blootlegt hoe in de geschiedenis vrouwen de mond werd gesnoerd omdat het vrouwelijke geluid als monsterlijk of dierlijk werd beschouwd en werd geassocieerd met waanzin, hekserij, wanorde en de dood.

Jan Martens is een gevierde choreograaf in Europa. Zo ging zijn voorstelling any attempt will end in crushed bodies and shattered bones in première tijdens het Franse Festival d’Avignon en tourde daarna door heel Europa. Martens staat samen met Femke Gyselinck, Cherish Menzo en Steven Michel aan het roer van de Vlaamse dansorganisatie GRIP. In 2021 was Jan Martens op Boulevard te gast met zijn solo ELISABETH GETS HER WAY

Voor VOICE NOISE werkt Jan Martens met enkele dansers die hem al eerder inspireerden (Steven Michel, Courtney May Robertson en Loeka Willems) en nodigt hij nieuwe gezichten uit (Sue- Yeon Youn, Elisha Mercelina en Mamadou Wagué).

 

Goed om te weten

  • Op woensdag 7 augustus vindt na afloop van de voorstelling een nagesprek plaats met Jan Martens en één van de spelers. 

‘De persoonlijkheid van zijn knappe dansers geeft Martens voluit vrij spel in lange, speelse solo’s met veel ruimte voor improvisatie.’

De Standaard

‘Deze voorstelling duikt in de emotioneel geladen relatie tussen de stem en het lichaam op een respectvolle, diepe en mooie manier.’

E-tcetera.be
wo 07 aug om 20:30
do 08 aug om 20:00
Phile Deprez

Een groot vierkant vlak. Daarvoor een rij met zes microfoons op verschillende hoogtes. Achter de microfoons zes silhouetten in mistige donkerte. VOICE NOISE van de Vlaamse choreograaf Jan Martens is een voorstelling die met de stem begint en zich piepend, krijsend, kreunend en blazend uitbreidt tot dans. Redacteur Saskia de Haas bezocht de première in Antwerpen.

Credits

Choreografie Jan Martens
Cocreatie en performance Elisha Mercelina, Steven Michel, Courtney May Robertson, Mamadou Wagué, Loeka Willems, Sue-Yeon Youn en/of Pierre Adrien Touret, Zora Westbroek
Muziek 13 muziekstukken gecreëerd/gezongen door vrouwen; volledige lijst beschikbaar op www.grip.house
Repetitor Zora Westbroek, Naomi Gibson
Lichtontwerp Jan Fedinger
Kostuumontwerper Sofie Durnez
Scenografie Joris van Oosterwijk
Geluidstechniek Vincent Philippart, Valentijn Weyn, Jo Heijens
Stemcoaching Ine Claes, Maxime Montjotin
Uitvoering kostuums en scenografie Théâtre de Liège
Stage Malick Cissé, Sien Wils
Artistiek advies Marc Vanrunxt, Rudi Meulemans en Femke Gyselinck
Trailer en teasers Stanislav Dobák
Grafische vormgeving Nick Mattan
Tourtechnici Elke Verachtert, Valentijn Weyn, Vincent Philippart

Productie GRIP (Anneleen Hermans, Rudi Meulemans, Lize Meynaerts, Klaartje Oerlemans, Jennifer Piasecki, Sylvie Svanberg, Ruud Van Moorleghem, Nele Verreyken)
Internationale spreiding A Propic – Line Rousseau, Marion Gauvent, Lara van Lookeren
Coproductie La Comédie de Clermont-Ferrand, Maison de la Danse de Lyon – Pôle européen de production, De Singel international arts center, Théâtre de Liège, Julidans Amsterdam, Le Manège - Scène Nationale de Reims, Romaeuropa festival, DDD – Festival Dias da Dança - Teatro Rivoli - Porto, Scène Nationale de Forbach, Charleroi danse - centre chorégraphique de Wallonie - Bruxelles, Festspielhaus St-Pölten, Tanzhaus nrw Düsseldorf, Théâtre de la Ville - Paris, Festival d’Automne à Paris, Équinoxe - Scène Nationale de Châteauroux, Theater Rotterdam, Perpodium
Residenties La Comédie de Clermont-Ferrand (FR), DE SINGEL (Antwerpen, BE), Charleroi danse - centre chorégraphique de Wallonie - Bruxelles (BE)
Met de financiële steun van de Vlaamse Overheid, de Taxshelter van de Belgische Federale Overheid via BNPPFFF

Theaterfestival Boulevard bedankt:
  • Gemeente 's-Hertogenbosch
  • Den Bosch Partners
  • Provincie Noord-Brabant
  • Fonds Podiumkunsten
  • VSBfonds
  • Fonds21
  • Vriendenloterij Fonds
  • Creative Europe Programme (EU)
  • Gieskes-Strijbis Fonds
  • Dioraphte
  • VandenEnde Foundation
  • Fonds ZOZ
  • Jeugdfonds Sport & Cultuur
  • Jan van Hoof Galerie
  • Apap
  • Feminist Futures
  • Performing Gender