01 augustus 2022

In mondkapjesjaar 2020 organiseerde Boulevard een alternatieve festivaleditie, waarbij theatermakers en bewoners elkaar toch konden ontmoeten. Een denkbeeldige buslijn 73 stopte bij nieuwe haltes: sportclubs, kloostertuinen, huiskamers, parkbankjes, visoevers. Ook dit jaar zijn er Lijn73-projecten, op de vierkante meter en buiten de gekende podia en locaties. Sommigen zijn open voor publiek, anderen zijn besloten.

• Dansmakers Mélanie Demers en Joseph Toonga (beide te zien op het festival) werken vanaf 1 augustus samen met vier leden van de Bossche hiphopcrew Cypher HQ en urban huis Dukebox. Hamvraag: hoe leren we van elkaar?

Vanuit de wens om te werken aan hun vakmanschap en signatuur gaan de Bossche dansers –  met een achtergrond in popping en breaking (hiphop) –  9 dagen lang in dialoog met Mélanie Demers en Annemarie Jourdenais van het gezelschap MAYDAY Danse uit Montréal. Naast het uitwisselen van kennis en ervaring, bezoeken ze een repetitie, zien ze samen voorstellingen en zijn er ontmoetingen in de studio met andere choreografen, waaronder Joseph Toonga (ook op het festival te zien met Born to Exist).

• Schweigman& werkt al een tijd regelmatig met een groep Bossche vrouwen aan de thematiek uit Eros in fysieke workshops.

Samen gingen ze op zoek naar de kracht van de vrouwelijke sensualiteit. Los van alle vastgeroeste ideeën over vrouwelijkheid en rolbevestigende seksuele normen gingen zij op zoek naar de zinnelijkheid en de vitaliteit van de eigen sensualiteit. In gesprekken, dans en beweging werden verschillende levenservaringen worden gedeeld, als voorbereiding op de voorstelling Eros. Deze vrouwen kennen de voorstelling van binnenuit en zullen gastvrouw zijn bij de voorstelling op Boulevard. Daarnaast onderzoeken ze of deze samenwerking in de toekomst kan voortduren

• Bart van de Woestijne onderzoekt waarom we zware gedachten zo moeilijk toelaten. 
In samenspel met (maatschappelijke) organisaties die met deze thematiek bezig zijn of willen zijn.

Theatermaker Bart van de Woestijne maakt een troostrijke voorstelling over depressieve gedachten, of 'zware gedachten' zoals hij ze noemt. Het is een troostrijke poging om in stilte iets over praten te leren. Het stelt de vraag hoe ruimte te maken voor mentaal welzijn. 
Daarnaast wil Bart ook onderzoeken of deze performance bij kan dragen aan het gesprek over mentale gezondheid op de werkvloer. Hij zoekt sleutelfiguren in commerciële bedrijven en maatschappelijke organisaties die hiervoor open staan en met hem en met collega’s het gesprek aan willen gaan. In de installatie tijdens Boulevard. Meer weten, mail naar coralie@festivalboulevard.nl.

• Choreograaf Guilherme Miotto werkt vijf dagen met zijn dansers, voetballers en buurtkinderen in de Brede Bossche School Kruiskamp.

De Braziliaans-Nederlandse choreograaf Guilherme Miotto wel gaat in de Kruiskamp vijf middagen van de zomervakantie met jeugd uit de buurt aan de slag. Locatie: de gymzaal van BBS Kruiskamp. Dagelijks tonen ze na afloop hun vorderingen aan de bewoners en bezoekers van Theaterfestival Boulevard.
Overdag gaat Guilherme met maar liefst zeven dansers, zeven voetballers /sportcoaches en twee muzikanten aan de slag. Vanaf 15.00 uur kan iedereen tussen de 8 en 14 jaar uit Den Bosch-West gewoon vrij binnenlopen en meedoen aan de moves! 
Einde middag gaan de deuren op voor publiek voor een hartveroverend samenkomen waarin de connectie tussen voetbal, theater en het leven steeds voelbaarder wordt.
 

• Sinds januari ontmoet dansmaker Jija Sohn wekelijks een groep mensen met Molukse en Indische roots. Binnen het Europees project Performing Gender – Dancing In Your Shoes, waar Boulevard aan deelneemt, raken ze gedeelde thema’s aan, in woord en beweging.
Tijdens Boulevard geeft de groep een kijkje in hun werkproces (alleen op uitnodiging).

Performing Gender - Dancing In Your Shoes is een Europees project, waar beide naast Boulevard ook DansBrabant uit Tilburg aan bijdraagt. Het is een gezamenlijk onderzoek in 8 EU-landen naar choreografiepraktijken waarin de samenwerking tussen choreograaf, culturele instelling en diverse groepen uit de samenleving minder hiërarchisch en gelijkwaardiger kunnen maken. In Tilburg en ’s-Hertogenbosch werken choreografen samen met mensen uit lokale gemeenschappen. Dat zijn een groep vrouwen uit verschillende wijken van Tilburg en een groep mensen met een Indische en Molukse achtergrond uit ’s-Hertogenbosch en omgeving. De verzamelde kennis uit deze workshops wordt gedeeld met alle Europese partners en gebruikt voor de ontwikkeling van methodieken én een productie / presentatie in 2023. Deze zomer is het moment waarop de eerste reeks workshops afloopt en we gaan toewerken naar presentaties op Boulevard 2023.

In the frame of Performing Gender: dancing in your shoes, co-funded by the Creative Europe Programme of the European Union.

Meer informatie

• Parallel aan hun voorstelling De Volle Vuilkar doen Schippers&VanGucht vooronderzoek naar de mogelijkheid brede toegankelijkheid en artistieke vragen te versmelten.

Speciaal voor Boulevard 2022 ontwikkelen zij SPEELVELD, een afgebakende ruimte op het festivalterrein in het Zuiderpark waar bezoekers worden uitgenodigd om te spelen. Op het veld bevinden zich zachte objecten die de spelers zelf kunnen plaatsen en verplaatsen. 
Het is onderdeel van een onderzoeksproject van Schippers&VanGucht, in samenwerking met Theaterfestival Boulevard. Hierbij richten zij zich op de actieve betrokkenheid van het publiek bij hun theatrale installaties en bestuderen ze hoe zij deze inclusiever kunnen maken op het vlak van toegankelijkheid.
Ben jij geïnteresseerd om spelenderwijs een bijdrage te leveren aan dit onderzoek? Of zie jij dit als een meerwaarde voor jouw organisatie? 
Mail dan naar jente@schippersenvangucht.com. Gewoon langskomen mag ook!
 

Theaterfestival Boulevard bedankt:
  • Gemeente 's-Hertogenbosch
  • Provincie Noord-Brabant
  • Fonds Podiumkunsten
  • Brabant C
  • VSBfonds
  • Fonds21
  • BankGiro Loterij
  • Cultuurfonds
  • Creative Europe Programme (EU)
  • De Versterking
  • Verkadefabriek
  • Theater aan de Parade
  • Apap
  • Performing Gender
  • Feminist Futures