De makers: Liesbet Swings

05 juli 2021

Het Zelfloket is bijna geopend!

Scheppers zijn het. Want eerst was er niets, louter duisternis. Toen opeens theater, dans, performance en muziek. In de serie De makers trapt Liesbet Swings van Theater Artemis af.

Ergens in de jaren zestig is het begonnen. De opmars van het zelf – van zelfontplooiing tot zelfhulpcursus. Die zegetocht is nog niet gestopt. Toch kan het een flinke klus zijn, je identiteit ontdekken. Theater Artemis helpt een handje in Zelfloket. 

door: Eric Alink | foto: Karin Jonkers

Je zorgpasje mag je thuislaten. Meditatiekussentjes, tarotkaarten en pendel ook. Voor deze ontdekkingstocht hoef je alleen jezelf mee te nemen. Theater Artemis ontvangt je gastvrij in de gele Blockbox op het festivalterrein in het Zuiderpark – ja daar, die opvallende gele driehoek. “Zelfloket is een individuele ervaring. Maar je kunt ook met z’n tweeën komen, om bijvoorbeeld je relatie te onderzoeken”, vertelt de Belgische theatermaker Liesbet Swings [1974], bedenker en mede-performer in dit Artemisproject. 

“Je krijgt een intakegesprek, waarbij onze deskundigen aan de hand van vragen en proefjes je gewenste zelfbeeld boven water proberen te krijgen. De uitkomsten belanden in een dossier. Vervolgens is er een behandeling, die je helpt om je nieuwe zelf sterker uit te drukken.”

 

Grote gevolgen

Deze treatment is het mystieke deel, benadrukt Liesbet. Veel wil ze er niet over prijsgeven. “Maar het kan alle kanten op. Van een geurbehandeling tot aan advies over een nieuwe motoriek. Ook vormelijke ingrepen zijn mogelijk, waarbij een beeldend resultaat ontstaat.” Gelet op het risico van letselschadeadvocaten zullen neurochirurgie en plastische heelkunde achterwege blijven. Artemis verwacht vooral opgetogen reacties: “Het zal vaak zichtbaar zijn voor andere bezoekers wat voor behandeling heeft plaatsgevonden.” Grote gevolgen zijn niet uitgesloten: binnen een dag verkering. Een nieuwe baan. Of leuke vrienden. Maar een biertje van een onbekende krijgen, is ook al mooi. Sowieso ontvangt de betrokkene zijn dossier en een foto.

 

 

Zelftesten

De inspiratie voor Zelfloket ligt voor het oprapen, ontdekte Liesbet. “De zoektocht naar wie je bent is van alle tijden. Maar het individualisme heeft het versterkt. Identiteit is maakbaar, klinkt het. Tof hoor, dat mensen hun eigenheid expliciet uitdrukken. Zo van: dit ben ik! Maar de vraag wie je bent en wilt zijn, kan ook grote onzekerheid oproepen. Dit is de eeuw van de zelftesten: misschien ontdek je wel dat je anders bent, er niet bij hoort. Voor sommigen is dat een opgave. Wij kunnen daarin helpen.” Niet onbelangrijk: Liesbet en haar zes teamgenoten – Sem Jonkers, Rachid Laachir, Johanna Trudzinski Jelle Spruyt, Tina Schott en Lotte Boonstra – willen dat de betrokkenen zelf bepalen “wat ze van de behandeling meenemen.” Eigen verantwoordelijkheid eerst.

 

Vergoeding

Als Liesbet zelf bezoeker was, op welke kwestie zouden de deskundigen van Zelfloket dan kunnen stuiten? Na diep denken: “Wat ik mezelf weleens afvraag: als ik als man was geboren, had ik dan meer zelfvertrouwen gehad?” Het antwoord blijft gissen. Wel bekend en buiten kijf: eerder maakte Liesbet de rake voorstellingen Hallo Dampkring en Party Dialogues, beide onder de vlag van Theater Artemis. Ook was ze maker van het opgewekte theaterkunstprojecten I Like School and School Likes Me en betrokken bij Clubhuis Artemis. Of zorgverzekeraars bezoek aan Zelfloket vergoeden, is nog een twistpunt. Volg de media hierover!

Meer van Theater Artemis

Theaterfestival Boulevard bedankt: